سریال پایتخت


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی
کد لحظه شمار غیبت امام زمان برای وبلاگهای مهدویت

سریال پایتخت

فصل اول:

تحلیل محتوا

اکنون در شرایطی به سر می بریم که رسانه ها و ابزار های مختلفی می توانند با تلویزیون و رسانه ملی رقابت کنند و به راحتی گوی سبقت را از این رسانه بربایند.

این شرایط چندسالی است که در کشور ما نیز حائز اهمیت گشته و مدیران و سازندگان به این موضوع واقف شده اند که دیگر با هر وسیله ای نمی توان نظر مخاطب را جلب نمود و در این میان ایام مناسبتی و ویژه نیز به این فرایند سرعت بیشتری بخشیده اند .

سریال سازی برای ایام نوروز نیز یکی از همین مناسبت ها است که می توان برای نمونه موفق این برنامه ها  به سریال پایتخت اشاره کرد، سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم سریالی که در سه سال گذشته برنامه ویژه تلویزیون در ایام نوروز بوده است.

این نشان داده که موفق بوده و تنها نشانه این موفقیت اقبال عمومی مردم و صحبت های عمومی در جامعه در خصوص این سریال می باشد.

هر چند که انتقاد ها و گلایه هایی نیز در خصوص این سریال مطرح گشته است. مانند اعتراضی که به لهجه مورد استفاده در این سریال، شده است. یا در خصوص پرداختن به مسائلی مانند ازدواج یک مرد ایرانی با یک زن خارجی، و یا خوب پرداخت نشدن بعضی از صحنه های فیلم و .. نیز انتقاد هایی وارد شده است.

اما باید به این نکته اشاره کرد که این سریال، سریالی موفق و تاثیر گذار در جامعه بوده و از لحاظ هنری و ایده پردازی و سبک بازی و هنزی این فیلم، نیز اثری بدیع خلق گردیده است. کارگردان علاوه بر استفاده از گریم هایی که بی آلایش، فردی از جامعه ایرانی را به صورت واقعی به نمایش در آورده است، برخلاف بسیاری از فیلم ها که از اسم و شهرت بازیگرانش، و یا حتی چهره آنان استفاده می نماید، از بازی بسیار خوب بازیگرانش استفاده نموده است.

اگر چه همیشه نقدها و گلایه هایی وجود دارد که بعضی از آنها حتی بی انصافی نیز می باشد، اما سیروس مقدم در این سریال سبک جدیدی از پرداختن به مسایل اجتماعی را ایجاد نموده است. پایتخت را باید به صورت یک مجموعه سه گانه نگاه کرد. هرچه قدر که پایتخت 1 بکر و ناب بود، پایتخت 3 سعی در متفاوت بودن داشت. مثلا بابا پنجعلی در سه گانه سوم ضعیف تر از دومی بود، و در به همین صورت در پایتخت 2 از پایتخت 2 شعیف تر از 1 بود. یا باید به نکاته ظریف نیز اشاره کرد که در این سه گانه پرداختن به مسائل اجتماعی از سطح یه خانواده به سطح ملی و فرا ملی (غرور ملی) می رسد.

گلایه هایی نیز در خصوص استفاده از اسپانسر و نقش پررنگ آن در پایتخت سوم مطرح بوده است که به نظر می رسد با توجه به اینکه هنوز رسانه ما به پختگی کاملی در این خصوص نرسیده است، قابل اغماض باشد. به هر حال بدون شک هر کار هنری و فرهنگی، نیاز به سرمایه گذاری دارد. و یکی از دلایل نفوذ رسانه های بیگانه، و تاثیر شگرف آنها بر روی جامعه هایی مانند جامعه ما، داشتن پشتوانه های مالی بالا و پرداختن صحیح به اقتصاد فرهنگ می باشد. در واقع شما هرچقدر هم که حق بگویید و هرچه قدر هم که حرف برای گفتن داشته باشید بدون سرمایه و پول نمی توانید مخاطب خود را اغنا و جلب نمایید. بنا بر این شاید استفاده از اسپانسر به این شکل در فیلم کمی جای تامل و کار دارد اما به هر حال امری اجتناب ناپذیر و ضروری می باشد.




:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: برچسب‌ها: پایتخت؛ سریال؛تحلیل ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : کویر
تاریخ : سه شنبه 2 ارديبهشت 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: